Megérkeztek az első toronydaruk az erőműépítésre

február 11 2025
Számos munkafolyamat szolgál arra, hogy rövidesen sor kerüljön az első betonöntésre a Paks II. projektben: dolgoznak a terület előkészítésén, tesztelik a betonreceptúrát, érkeznek a beépítendő elemek és az első emelőgépek is.

Az erőműépítés számtalan emelési tevékenységét fogják toronydaruk végezni. Az emelőgépeket az egyes építési szakaszoknak megfelelően szállítják az építkezés helyszínére az erre vonatkozó organizációs tervek alapján. Az 5. blokk alaplemez készítés emelési munkái az elsők, amelyekhez már szükség lesz toronydarukra. Ezekből kettő már meg is érkezett a paksi telephelyre. Az egyenként 40 tonna teherbírású szerkezeteket elemenként szállították Paksra és a helyszínen fogják majd telepíteni, összeszerelni.

A kivitelezés több daru és egyéb szállítóeszközök összehangolt munkáját követeli meg. Különleges és látványos emelési művelet lesz majd a reaktortartály beszállítása és behelyezése az előkészített fogadó térbe. A konténment építési munkálataihoz, valamint a fővízkör elemeinek beemeléséhez a tekintélyes teherbírású Liebherr LR 11350 típusú emelőgépet használják majd. Az atomerőmű négy ma működő blokkjának építésénél is fontos szerepet kaptak a különféle emelőszerkezetek: ekkor érkezett az országba az akkor legnagyobb teljesítményű toronydaru, egy Potain, aminek a horogmagassága 85 méter, teherbírása 20 tonna.

Egy erőműépítés kivitelezői mindig az adott erőműtípushoz kidolgozott emeléstechnikát használják. A Paks II. építésére használandó emelőgépek típusai megegyeznek azokkal, melyeket egyéb projekteken is használ a Roszatom. Ilyen méretű daru csak kevés projekten szükséges, vagyis ezekből csupán néhány darab létezik a világon. Ahogy a technika minden más területén, itt is folyamatos a fejlődés. Az elmúlt év őszén adták hírül, hogy sok évnyi tervezést és az acélelemek legyártását követően megkezdődött a világ legnagyobb emelési kapacitású szárazföldi darujának végszerelése a hollandiai Westdorpe közelében. Nem meglepő módon a gigászi daru elsősorban energiaipari projektek megvalósításában fog segédkezni. A daru maximális terhelhetősége 6000 tonna, különlegessége, hogy akár 220 méteres magasságba is képes felemelni 3000 tonnás terheket, míg legnagyobb kinyúlása eléri a 144 métert.

Különleges emelőgépekre nemcsak az építkezés idején lesz szükség a Paks II. Atomerőműben: emelőgépek mozgatják majd többek között a friss és a kiégett üzemanyagot tartalmazó konténereket, az erőmű berendezéseinek karbantartásához szükséges részegységeket, alkatrészeket, szerszámokat, és esetenként a karbantartó személyzetet is. Az összes alkalmazott emelőgép közül a legkülönlegesebb a konténmentben végrehajtandó anyagmozgatási feladatokat végző polár daru. A berendezés négy emelőművel rendelkezik majd, konstrukciójának legérdekesebb része az, hogy 41,5 méter átmérőjű körpályán mozog. Összehasonlításként: a Paksi Atomerőmű reaktorcsarnoki 250 tonna teherbírású daruja 36 méteres nyomtávú és 280 tonna saját tömegű.

A nukleáris szigeten kívül használt emelőgépek közül kiemelten említhető a turbinacsarnok daruja, amely két főtartós híddaru, három emelőművel, ezek teherbírása 350 tonna, 40 tonna és 6,3 tonna. A darut a fesztáv, vagyis a két darupálya közötti távolság teszi igazán egyedivé, ami 56 méter. Ilyen nagy teherbírással párosított jelentős fesztávval Magyarországon nem üzemel híddaru.

* Támogatott tartalom

Erről is tudnia kell