Hol kezdődik a felhasználói oldalon az internetes adatvédelem?
Címkék
De hol is kezdődik a felhasználói oldalon az adatvédelem? Ebben a cikkben végig vesszük a legfontosabb lépéseket és eszközöket, amelyekkel megvédhetjük magunkat az online világ veszélyeivel szemben.
Minden fejben dől el
A földrajzi helyadatok megosztása, a hashtaggel ellátott fényképek, az eseményekre adott visszajelzések, az online bejelentkezések és a különféle megosztott információk révén könnyen felvázolható egy aktív közösségi média felhasználó személyes profilja. Napjainkban szinte bármilyen információt közzé tehetünk magunkról az interneten, legyen az kapcsolati státuszunk, iskolai végzettségünk vagy politikai nézetünk, ezek mind-mind hozzájárulnak az online profilunk képének kialakításához.
Az adatvédelem azzal kezdődik, hogy felismerjük, online adataink értékesek. Legyen szó személyes információkról – mint a nevünk, lakcímünk, születési dátumunk, e-mail címünk – vagy böngészési szokásainkról, ezek mind potenciális célpontjai lehetnek a rosszindulatú támadásoknak. Az első – vagy talán a nulladik – lépés tehát az, hogy legyünk tudatosak az adatvédelem területén is.
Könnyen ellenőrizhetjük, hogy ki láthatja a bejegyzéseinket, profilinformációinkat és fotóinkat, majd beállíthatjuk a megfelelő védelmi funkciókat. Emellett figyeljünk oda, milyen engedélyeket adunk meg alkalmazásoknak. A webes felületeken pedig beállíthatjuk a sütik kezelését és a nyomkövetést korlátozó opciókat. Ezután könnyen tesztelhetjük, hogyan működnek az adatvédelmi beállítások.
Nem elég erősek a jelszavak
Az erős jelszavak használata az egyik legfontosabb adatvédelmi lépés, mégis a legtöbb internetfelhasználó nem tulajdonít kellő fontosságot ennek. A hosszú és összetett jelszavak a legbiztonságosabbak, azonban ezek memorizálása gyakran kihívást jelent. Próbáljuk meg úgy kialakítani jelszavainkat, hogy azok könnyen megjegyezhetők legyenek: vegyünk például egy könnyen felidézhető, vagy emlékezetes kifejezést, majd helyettesítsük a betűk egy részét karakterekkel vagy szimbólumokkal.
A lehető legjobb, ha legalább 12 karakter hosszú jelszavakat generálunk, és ezek tartalmazzanak nagybetűket, kisbetűket, számokat és különleges karaktereket. Érdemes minden fiókhoz egyedi jelszót használni, amit különböző jelszókezelők használatával egyszerűbbé tehetünk. Így elég csak egy jelszót megjegyezni, majd a jelszókezelőből könnyedén kimásolhatjuk az adott oldal jelszavát.
Ami nem kap elég figyelmet: a kétfaktoros hitelesítés
A kétfaktoros hitelesítés további biztonsági réteget biztosít fiókjaink számára. Ezzel a módszerrel a bejelentkezéshez nem csak jelszóra van szükség, hanem egy második megerősítésre is, mint például egy SMS-ben küldött kódra vagy egy alkalmazáson keresztüli jóváhagyásra.
Még ha valaki meg is szerzi a jelszavunkat, nem tud bejelentkezni a második faktor nélkül. A legtöbb nagy szolgáltatás, mint a Google, Facebook vagy banki alkalmazások nem csak kínálják már ezt a lehetőséget, hanem fel is hívják a figyelmet az előnyeire.
Forrás: FrontEndART