Miként hat fizetési szokásainkra a jelenlegi gazdasági környezet?
Szerző
Mészáros BoglárkaCímkék
Aggódik a kiskereskedelmi szektor
A járvány idején általánossá vált az árucikkek és a szolgáltatások interneten keresztül történő rendelése, az emberek többnyire bankkártyával, mobilalkalmazások segítségével vagy online fizetési platformokon keresztül bonyolították le vásárlásaikat. Azonban a fogyasztói magatartás nem állandó, egy folyamatosan ingadozó tendencia jellemzi. Éppen ezért a jelenlegi, inflációs környezetben sem lehet egyértelmű sémákat húzni a magyar háztartások fogyasztási viselkedésére.
A kiskereskedelmi egységeket bizonytalansággal tölti el a járvány kitörése óta a vissza-visszaeső kereslet. Mégis, ha a gazdasági jelenségek mögé nézünk, az élelmiszer árának drasztikus mértékű emelkedése fogja csökkenti a diszkrecionális, azaz szabadon elkölthető jövedelem mértékét, és nem fordítva. Az élelmiszerek vásárlási volumenét természetesen befolyásolja a lakosság jövedelemszintje is, azonban a lakosság csak egy kis rétegét, az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező réteges érinti érzékenyen, míg a magasabb jövedelemmel rendelkező réteg kevésbé árérzékeny.
Bizonytalanság, tudatosság, kedvező ajánlatok
Természetesen az infláció éppúgy hatással van a fogyasztókra is, mint a kereskedelmi szektorra. Az árak drágulásának mértéke megrendítette a magyar lakosság gazdaságba vetett bizalmát. Így érthető, hogy a magyarok egyre szkeptikusabbá váltak a jövőbeli pénzügyi helyzetük tekintetében, továbbá ezt magyarázza a kereskedelmi egységek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a szolgáltatóipar elmaradó bevételei is. Manapság egyre jobban megfigyelhető a magyar lakosság körében a tudatosabb árfigyelés, amely megnyilvánul az árkedvezményeket biztosító időszakok nagyon volumenben történő kihasználásában, valamint a kereskedelmi- vagy saját márkák esetén mért növekvő forgalmában is.
A határmenti településeken élők vásárlási szokásaira egyre inkább jellemző, hogy a szomszédos, külföldi kistelepülések diszkont áruházaiban bonyolítják le a nagybevásárlást, akár 50-60 ezer forintot is spórolva ezzel – az üzemanyagárak figyelembevétele mellett.
Felélik a megtakarításaikat a magyarok
A koronavírus járvány lecsengését követően globálisan megfigyelhető volt a fogyasztási kedv fellendülése, hiszen a korlátozások és a bezártság ezt nem tette lehetővé majdnem másfél éven keresztül. A fogyasztási – vagy költekezési – kedv leginkább a turizmus fellendülésén érezhető. A magyar lakosság esetén nagymértékben növekedett az utazási kedv, ezzel párhuzamosan pedig az utakon elköltött átlagos költések is emelkedni fognak a jelenlegi gazdasági helyzetnek köszönhetően. Azonban a lakosság kedvét az sem szegi jelenleg, ha ez a megtakarításaik egy hányadának felélésével jár.
Forrás: Creditline.hu